onsdag den 17. september 2008

Hybel/Dorms

Som nevnt tidligere, er hybelen liten. Jeg sitter nå på kjøkkenet sammen med Stine, hvor vi forsøker å koble oss opp på det trådløse nettverket.

Dagen begynte grusomt tidlig - med brannalarm klokken halv to. Så selv om vi hadde fått litt søvn, på grunn av en tidlig aften, ble det raskt for tidlig morgen. Alle måtte ut når brannalarmen gikk - og det regnet. Heldigvis var det regnjakken min som hang på døren, så selv om jeg ble våt på pysjamasbuksen, så var jeg en av de heldige. Så vidt jeg vet var det ingen faktisk brann.

Brannalarmer er forøvrig noe de bruker mye tid på å advare mot her - det virker som stort sett alt har å gjøre med at man ikke skal gjøre det, eller det, for så kan brannalarmen gå av. For meg så virker det som toppen av idioti å ha en brannvarsler på kjøkkenet; jeg vil anta at en rekke av de falske alarmene kunne vært unngått hvis man ikke satte opp brannalarmer nesten direkte over stekeovnen, men hva vet vel jeg?

Både Stine og jeg følte oss litt overveldet over alle reglene som er; de fleste anså vi som - ja men, det er jo selvsagt? - men tydeligvis ikke. Det var litt panikk med den regelen om at man kun kan ha gjester overnatte to av syv netter - siden min søster Alfred kommer på besøk for flere enn det, men det var tydeligvis ikke den mest alvorlige regelen… Uansett tror jeg vi får ta en tur et sted, for det å være på mitt knøttlille krypinn kan bli slitsomt i lengden, og jeg har torsdager og fredager fri fra skolen.

Vi har brukt dagen i dag på å fikse diverse saker og ting; både faglig og sosialt. Vi har nå vært ute og innvestert i kjøkkenting og bittelitt mat. Den totale sum, £25 hver, for 3 gryter, kopp, tallerken, diverse oppbevaringsbokser, bestikk, og så videre. Vi følte vi hadde fått en god del ting for pengene.

Når vi kom tilbake, møtte vi Toby fra Tyskland som visst skal dele leilighet med oss. (Vi er i en fem-roms "leilighet".)

*@*

As mentioned before, my room is small. I am now sitting in the shared Kitchen with Stine, working on the wireless access. 

The day started horribly early, at 1.30 AM, when the fire alarm went off. Even if we had had some sleep, since we went to bed early, it was morning way too soon. Everybody had to get out when the alarm went off - and it was raining outside. 
Fortunately, my raincoat was the closest thing to the door as I was leaving. So, even if my PJ bottoms got wet, I was pretty good overall.  As far as I know, there was no actual fire. 

Fire alarms is something they're really warning against here - don't do this, and that, as you might set off an alarm. To me it seems idiotic to have a smoke detector in the kitchen, almost straight over the cooker, considering the amount of fake fire alarms they get...  But what do I know?

Both Stine and I felt a bit overwhelmed by all the rules and regulations; as most of it seems, to us, to be essential common sense. Apparently not. We did have a bit of panic considering the rule which says that you can only have overnight guests 2 out of 7 nights... and my sister, Alfred, is coming for several more than that. But we talked to the house manager, and it seems to be ok. We don't think that we will be staying here for the full duration anyway - considering I have Thursdays and Fridays off... 

We have spent the day fixing various stuff. Both academic and social. We went shopping for cutlery, and the basic food, so we should be ok. We were very happy with the price and the things (so far) and felt that it had been a good trip. 

When we got back, we met Toby from Germany, who is another one of our flatmates. (We're in a 5 bedroom flat)

3 kommentarer:

Mette sagde ...

eg fortalte videre te mamma.

Koss e folkå btw?

Tine sagde ...

Det var tidligt I stiftede bekendtskab med brandalarmer - vi kunne vente til omkting 14. dage efter ankomst :-) Den ene gang var den forårsaget af en pande der var brændt på, så hold øje i køkkenet...

Mht. regler. Mit råd er; lad være med at fortælle nogen officielle parter, at I har besøg. Det eneste man får ud af det, er at de trækker den bureaukratiske trøje på. Således fik jeg spoleret min fødselsdagsfest, fordi jeg var så flink at fortælle jeg havde planer om det....

Ellers fortsat god fornøjelse med studieopholdet. Glæder mig til at læse mere...

Anne sagde ...

@ tine, Brannalarmer, ja. Jeg tror vi bor i den byggningen på campus med flest brannalarmer. Jeg traff noen som hadde vært her 10 dager, og hatt 5 brannalarmer.